tisdag 21 april 2009

Dotköpings Diligensbolag tvingas lägga ner!!!

Jag har en fin fin stereo. Den fungerar alldeles utmärkt och det är bra blås i den. Problemet är bara att jag aldrig spelar något på den. Lyssnar jag på musik gör jag det genom datorn (som också har bra ljud). Jag köper fortfarande CD-skivor (men aldrig mer från bolagen bakom TPB-rättegången!)...sedan ligger de där och känns som välfärdsgärningar medan jag laddar ner albumet i mp3 format.

Handen på hjärtat: hur mycket lyssnar du egentligen på CD-skivor nuförtiden?

Kan lova att de flesta i den yngre generation spelar mp3, mp3 och mer mp3. Går man ut på stan ser man bara mp3-spelare, har inte sett en portabel CD-spelare på flera år!

Och ändå vill de sälja CD-skivor till oss!
Det är ju helt absurt!

Det är trist att små oberoende företag går under, det var trist när Dotköpings Diligensbolag gick under. Men envisas man med att hålla sig kvar vid utdaterade varor och tjänster så kan man som mest hoppas på att bli kuriosa. Det finns fortfarande diligenser som t.ex. fraktar nygifta par. Det kommer säkert finnas CD-försäljare även i framtiden, men de kommer stå i presentbutikerna eller i antikvariaten.

Det är inte fildelningens fel...det är utvecklingens!


Går man omkull har man alltid rätt att gnälla av sig. Så även Anders Bersten från Dotshop!

Men det är en smula konstigt att man gnäller på fildelningen istället för på storindustrin som, enligt Bersten själv, sitter på 75% av pengarna men står för 25% av utgivningen.

Det är uppenbart att Anders och övriga i Dotshop inser att den musik de sprider är av högre kvalitet än den de stora företagen sprider. Annars hade de givit ut Absolute Shit 14 precis som jättarna. Borde de inte fråga sig varför folk köper mer dynga än bra musik? Borde de inte fråga sig vad storindustrin egentligen gör med alla de där pengarna de sitter på?

De köper sig marknadsandelar!
De dränker det medialautrymmet med skit så att folk till slut tror att det endast finns skit att få!

Hur ofta hörs Dothops artister i radio eller på tv?
Hur ofta hörs "de fyra majorbolagens" artister i radio eller tv?

Var tror ni egentligen problemet ligger?

4 kommentarer:

  1. Problemet är när TPB verksamheten nyttjar andras egendom för sitt eget privata vinstintresse utan att dela med sig av intäkt till de som framställt produkten TPB tjänar pengar på att distribuera.
    Ingen nyttjade en direkt produkt från dilgensbolagen, man erbjöd istället en unik egen tjänst som tåg, bil taxi, cykel.... Om TPB själva skapat film, musik, etc så får de lov att distribuera denna bäst de vill, men de har inte rätten att göra det med andras egendom.

    SvaraRadera
  2. "Dotköpings Diligensbolag" - himla kul :D
    Jag satt faktiskt själv och funderade på jämförelsen med hästdroska när jag skrev om Dotshop.

    SvaraRadera
  3. KLOCKRENT! Bra jämförelser!

    SvaraRadera
  4. Anonym: Om vi tar musik som exempel så tjänar artisten som faktiskt gjort och spelat in musiken ca 8kr per 169krs skiva. Resten går till distribution, reklam, köpt radiotid och skivbutiken som säljer skivan. Fildelningen ersätter alla dessa tjänster och gör dem obsoleta (som diligenser). Jag är HELT med på att det är ett problem att artisten inte får sina 8kr...men det är inte det stora problemet...

    Tack för din kommentar =)

    SvaraRadera

 
Creeper