måndag 8 juni 2009

Tingsrätten yttrar sig om jäv...

Det här blogginlägget är uppdaterat då jag när nyheten först kom ut fick det hela om bakfoten (till mitt försvar så var det rätt knapphändig information då och det gick att misstolka).

Jag ber Anders Eka om ursäkt för att ha sagt att han avfärdat domare Tomas Nordströms jävighet. Nu återstår att se om min ärligt menade ursäkt ska kvarstå. För det är faktiskt sant att Anders Eka själv är medlem i några av samma intresseföreningar för upphovsrätt som domare Tomas Nordström. (aftonbladet)

Och det är sant att mängder av jurister och domare tycker att The Pirate Bay domaren var jävig (t.ex. i Nyheter24)

Stockholms tingsrätt säger att Nordström endast har "förkovrat sig" i upphovsrätten. Något tingsrätten uppmuntrar! Men att förkovra sig i ett område där det råder meningsskiljaktigheter innebär att man tar del av båda sidor! Varför har herr Nordström inte varit i kontakt med t.ex. Piratbyrån? Hur kan det inte vara jäv när han endast "förkovrat sig" i vad den ena parten tycker? Det här stinker! Att ta ställning är inte att förkovra sig! Tycker tingsrätten kanske att Hitler förkovrade sig i judefrågan?

Det är värt att notera att de släpper sitt yttrande dagen efter EU-valet, men det är inte värt att flyga i taket över det (som jag gjorde innan).


Länkar:
SvD
Aftonbladet
SDS
DN
Metro

14 kommentarer:

  1. AAAAAAAAARGH! S***NS J***A R*VHÅL!
    Fan vad irriterad man blir på sånna här nyheter...

    SvaraRadera
  2. Hallå.

    Jag är en 52-årig gammal 4-barns pappa.
    Har väl jobbat i det tysta med det jag kan för Piratpartiet. Igår morse körde jag runt i halva Bohusläns Skärgård för att få ut valsedlar.
    Är inte så slängd med datorer,hemsidor, bloggar,twitter och allt vad det heter.
    Men jag är ofta inne och kommenterar på AB,SVD,DN mm.
    Men ni yngre som kan detta här.
    Skulle det inte kunna gå att starta typ en namninsamling gentemot Tingsrätten och EKA.
    Och skicka in till "Stolpskotten"?
    Men det kanske skadar mer än det hjälper.Känner mig bara så frustrerad och maktlös.Tack för ordet.

    SvaraRadera
  3. Um var har du fått nyheten ifrån att Tomas Nordström har friats från hovrätten..


    Artikeln i media är från STOCKHOLMSTINGSRÄTT där de yttrar sig till hovrätten som ska besluta om Jävets vara eller inte vara..


    INGET är beslutat än..

    SvaraRadera
  4. Och det är ju klart som fan att tingsrätten säger att tomas inte är jävig.. vore ju typ tjänstefel annars.. ;)

    SvaraRadera
  5. Segerrus försämrar läsförmågan uppenbarligen. Läs om, rätta...

    SvaraRadera
  6. Ja, det här är väl typ som att tingsrätten säger "Vi gjorde inget fel".

    SvaraRadera
  7. Det är sant, ber om ursäkt för missförståndet. Jag skrev inlägget när nyheten först kom och då var informationen mer knapphändig.

    Ska åtgärda det

    SvaraRadera
  8. Nej, om du avser mitt inlägg så vet jag att EKA och två domare till ska avgöra om Herr Norström var/är jävig. Dessa tre sitter i Hovrätten.
    "Självklart" anser Tingsrätten med Lena Berke i spetsen att allt har gått "just" till.
    De kliar sig varandra bakom öronen.
    "Inte nekar man sin bastuklubbspolare en sup"( nej det var lågt).
    Men om Hovrätten fick ex 100000 namnunderskrifter som anser att det skulle vara jäv.OK, man får ju inte utöva påtryckningar på rättvisan.MEN. Det var så jag menade. I andra ärenden läggs det ju en mängd förslag,som går till utredningar. Div.instanser får då lämna yttranden och remisser mm

    SvaraRadera
  9. Thomas: Nej,jag menade inte ditt inlägg. Jag tycker idén med en namninsamlig är kanon!

    Jag tror vissa av dem redan vet att större delen av Sveriges befolkning tycker det är jäv, men gammal hederlig namninsamling borde iaf tydliggöra det för dem.

    Det finns en bra sida för online-namninsamlingar:

    http://www.namninsamling.se/

    Jag har själv fullt upp på jobb nu, men kan försöka ta tag i det ifall du inte har möjlighet =)

    SvaraRadera
  10. Hej igen ska kolla upp det lite.
    Men som jag tidigare har nämnt så är jag inget vidare på datorer och skriva "fina" ord och formulera mig.
    Ha det!

    SvaraRadera
  11. Det de kallas "lottning" av mål är inte direkt slumpmässig. Det beror på en massa faktorer, hur hög belastning man har, hur många mål av en viss sort man vill ha, vilken typ av mål man vill ha osv osv... Sammantaget är det kanske 10% slump och 90% att man faktiskt väljer vad man vill ha. Dessutom så kan man som sagt "lotta om" när man inte är nöjd. *hint* Om man verkligen vill veta om de valt domare eller slumpmässigt tagit en så bör man begära ut sourcekoden för lottningsprocessen...

    SvaraRadera
  12. man kan ju bli riktigt förbannad för mindra än så här *suck* Rättsväsendet har tappat allt mitt förtroende

    SvaraRadera
  13. Som piratister är denna sortens mygel den bästa reklam vi kan få. Då detta bara BEVISAR att vi har rätt och att vi MÅSTE komma i regeringställning för att vanligt folks rättsmedvetande etc skall respekteras, Sverige skall styras AV FOLKET FÖR FOLKET.

    Vårat jobb är att se till att detta ger resultat i valurnan 2010

    SvaraRadera
  14. Anders Troberg8 juni 2009 kl. 22:00

    Är det inte snart dags att blanda in Amnesty International i det här? Det låter som ett solklart fall för dem, och de har tyngd nog för att bli obekväma för regeringen.

    SvaraRadera

 
Creeper