söndag 4 oktober 2009

Upphovsrättsmaffian är en tumör på informationssamhället

Visst måste musikskaparna få betalt (SvD). Man kan börja med att strypa de tumörer som livnär sig på deras alster...upphovsrättsmaffian. Om album hade kostat de 20kr som studio och artisternas arvode utgör, så hade fler betalt för det. Säg 30kr för en tryckt CD-skiva. Den perfekta presenten. Perfekt för samlaren. Givetvis totalt meningslöst för den genomsnittlige lyssnaren. Jag har själv någonstans mellan 500-1000 album på min hårddisk...har lyssnat igenom hälften...lyssnar regelbundet på ca 10%. De artisterna, de 10 procenten alltså, får mina pengar så fort de visar sig på en scen i min närhet. De hade fått mina pengar för CD-skivan (är samlare) om jag visste att inte merparten gick till att stärka upphovsrättsmaffians makt.

Det finns en föreställning om att upphovsrättsmaffian slås med näbbar och klor för att överleva, men det är helt enkelt inte sant. De gör rekordvinster år efter år. Alla sorgliga historier kommer från små skivhandlare, små independentbolag och små artister. Maffian växer. De har vittrat en ny inkomstkälla. All information kan ägas och har man bara en armé av advokater så kan man vinna kriget.

Vänta bara tills det går upp för dem att böcker av utländska författare lånas ut på svenska bibliotek utan ersättning. Jag lovar er att de vill ha den kakan också, och jag lovar att vi kommer få höra om alla fattiga författare som knappt har bröd på bordet...

Att STIM tror att man kan lösa problemet med en gemensam schablonavgift visar bara hur dåligt de förstår upphovsrättsindustrins mekanismer...

Upphovsrättsmaffian är en tumör på informationssamhället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Creeper