torsdag 9 september 2010

Svar på Herr Wiehes fildelningsförakt

Intervjun med Wiehe på Stim.se

Tyvärr, Herr Wiehe, så har du ingen aning om hur det är för en strävande musiker idag. Mellan "att komma någon vart" och musikern finns ett kompakt filter av lönsamhetskalkyl. Industrin (för det är inget annat än en industri) släpper bara fram de som ger garanterad avkastning, de övriga täpps till. Det är därför så mycket av dagens musik görs av producenter snarare än musiker. Hade du börjat din karriär idag hade du inte fått något skivkontrakt. Du är inte tillräckligt mainstream för det...

Det finns helt enkelt ingen annan möjlighet än att hamna i händerna på affärsmännen. Det är nämligen de som bestämmer vilken musik som når tillräckligt mycket folk för att det ska gå att tjäna pengar på.

Den branschstruktur som du försvarar är den samma som tvingar otaliga begåvade och hårt arbetande musiker att stå med mössan i hand. Din förmätenhet gentemot dem är den samma som brukspatron mot knegaren!

Dessutom ska du inte klaga...dina lyssnare köper fortfarande skivor och det är inte speciellt många som seedar dina plattor på the pirate bay.

Sedan påstår du att:
– Ny musik har alltid kommit underifrån. Den växer fram på bordeller, ölcaféer och på gatan.
Visst kommer "den nya musiken" underifrån. Men du vet inte längre vad som är upp och ner. Du kan inte sitta med silversked i hand och hävda att du är revolutionär! Din syn på vad som är "underifrån" är smått patetiska romantiska klyschor...att allvarligt tro att bordeller är ett ställe där "den nya musiken" skapas.

Vad gäller ölcaféerna har de flesta inga scener och gatumusikanter spelar idag generisk panflöjtsmusik.

Vill man veta var "den nya musiken" kommer ifrån får man dra ut till utkanten av staden där folk sliter i skitiga replokaler och drömmer om att en gång få många seeders på the pirate bay. Ni vet sånt där kulturföraktande folk som mest av allt vill bli hörda!

1 kommentar:

  1. Undras hur många hits som skrivits på bordeller egentligen? Och om det är några stycken så ger jag mig fan på att det är redan överbetalda etablerade producenter på besök som skrivit dem ;-)

    Jag håller med Wiehe om mycket, även i denna fråga (spotifyföraktet), men efter att ha läst intervjun undrar man lite vad vad han vill se för lösning istället.
    Eller är han helt nöjd med hur pengarna distribueras mellan artist och mellanhand då det gäller CD-skivor/iTunes? I så fall har han inte höga krav :-)

    SvaraRadera

 
Creeper